انواع تاور کرین + راهنمای خرید بهترین تاور کرین

بزرگترین تاور کرین پتن
بزرگترین تاور کرین پتن رونمایی شد
۱۴۰۳-۰۴-۳۱
محبوبیت تاور کرین پتن
۷ دلیل محبوبیت تاور کرین پتن فرانسه
۱۴۰۳-۰۴-۳۱
بزرگترین تاور کرین پتن
بزرگترین تاور کرین پتن رونمایی شد
۱۴۰۳-۰۴-۳۱
محبوبیت تاور کرین پتن
۷ دلیل محبوبیت تاور کرین پتن فرانسه
۱۴۰۳-۰۴-۳۱
انواع تاور کرین + راهنمای خرید

انواع مختلفی از تاور کرین یا جرثقیل برجی وجود دارد که هرکدام برای استفاده و نیازهای خاص طراحی شده‌اند. ویژگی های اصلی برخی از انواع رایج تاور کرین را در زیر بررسی میکنیم.

بطورکلی تاور کرین ها به سه دسته ثابت، متحرک و بالا رونده تقسیم می‌شوند که در زیر کاربردها و انواع هرکدام را بررسی میکنیم.

الف – تاور کرین ثابت

تاور کرین ثابت، رایج‌ترین نوع تاور کرین است که معمولاً در پروژه‌های ساختمان‌سازی بزرگ بکار میرود. این نوع تاور کرین بطور دائم در یک مکان نصب شده و نمی‌توان آنها را جابجا کرد. تاور کرین ثابت معمولاً ظرفیت باربری بالایی دارد و می‌تواند اجسام سنگینی را تا ارتفاع زیادی جابه‌جا کند.

الف – 1 : تاور کرین سر چکشی

این نوع تاور کرین دارای یک بازوی افقی با برج عمودی است که به آن شکل سر چکشی میدهد. معمولاً در پروژه‌های ساختمانی بلندمرتبه استفاده میشود و ظرفیت بالابری بالایی دارد.

الف – 2 : تاور کرین لوفینگ جیب

این نوع تاورکرین دارای بازویی است که میتوان آن را بالا و پایین کرد که امکان انعطاف پذیری بیشتری را در موقعیت یابی و مانور در اطراف موانع فراهم میکند. اغلب در مناطق شهری با فضای محدود یا در پروژه‌هایی که تاور کرین باید نزدیک ساختمان قرار گیرد استفاده میشود.

تاور کرین لوفینگ هندسه استفاده از تیر و جیب را تغییر داده و میتوان از آن در موقعیت های افقی، زاویه دار و مستقیم استفاده کرد. این ویژگی آن را برای ساخت و سازهای خاصی مانند برج‌های خنک کننده و برج‌های تلویزیون مناسب میکند. طراحی آن بگونه‌ای است که با حداکثر ارتفاع به تعداد کمتری کمربند مهاری نسبت به تاور کرین های مشابه نیاز دارد.

الف – 3 : تاور کرین خود نصب

این نوع جرثقیل برجی بگونه‌ای طراحی شده است که به راحتی و بدون نیاز به ماشین آلات اضافی در محل مونتاژ و جدا میشود. معمولاً در پروژه‌های ساختمانی کوچکتر یا پروژه‌هایی با فضای محدود برای جرثقیل های برجی سنتی استفاده میشود.

الف – 4 : تاور کرین فلت تاپ (تاپلس)

این نوع تاورکرین دارای بالای تخت بدون سر چکش شکل یا بازوی سنتی است. اغلب در پروژه هایی استفاده میشود که جرثقیل باید بتواند آزادانه بچرخد، مانند ساخت و ساز بتن پیش ساخته.

ب – تاور کرین متحرک

تاور کرین متحرک از پرکاربردترین انواع تاور کرین است و خود در سه نوع ریلی، جاده‌ای و شناور وجود دارد. تاور کرین متحرک نسبت به تاور کرین ثابت دارای هزینه‌های راه‌اندازی، زیرساخت، حمل و نقل و مصالح کمتری بوده و همین دلیل محبوب بالای آن میباشد.

ب – 1 : تاور کرین ریلی

تاور کرین ریلی از جمله تاور کرین‌های متحرک است که روی ریل نصب می‌شود و در دو جهت افقی و عمودی می‌تواند حرکت کند. برای حرکت این نوع تاور کرین مسیرهایی با ریل تعبیه شده تا روی آن‌ها به راحتی حرکت کند. این نوع تاور کرین توسط بلوکهای بتونی پیش ساخته که در هر دو طرف پایه قرار میگیرند پشتیبانی میشود. سپس روی بوگی های چرخ سنگین سوار شده و در طول یک مسیر ریلی حرکت میکند و بر روی خوابنده ها و بالاست ها گذاشته میشود. در این صورت عبور و حرکت از گوشه ها با ساخت ریل های شعاعی یا سکوی چرخنده امکانپذیر است.

علاوه بر این یکی از مواردی که سبب محبوبیت تاور کرین ریلی شده است وجود نوع سیستمی است که می‌تواند بصورت خودکار و با سرعت بالایی جرثقیل را حرکت دهد. تاورکرین های ریلی از 1.5 تن تا 60 تن در ارتفاع و طول فلش مختلف طراحی شده‌اند.

ب – 2 : تاور کرین جاده‌ای یا تاور کرین ماشینی

تاور کرین جاده ای نیز از نوع تاور کرین متحرک بوده و بیشتر شبیه جرثقیل ها می‌باشند؛ اما مزیت‌های تاور کرین را داراست. تمام کنترل های حرکت این نوع جرثقیل، با حداکثر دقت و کارایی هیدرولیک است. به همین دلیل این تاور کرین بسیار سریع مونتاژ شده و به راحتی کار میکند. زیرا هیچ قطعه اضافی برای بازو مانند شاریوت یا وزنه تعادل موردنیاز نیست. از طرفی همین امر سبب شده این نوع تاور کرین قدرت حمل بار کمتری داشته و دارای ظرفیت بار ۷ تا ۱۸ تن بوده و برای ارتفاع ۳۰ تا ۳۷ متری کاربرد دارند.

تاور کرین متحرک ماشینی در واقع جرثقیلی است که بر روی یک کامیون سوار میشود. جرثقیل توسط اپراتوری کنترل می‌گردد که در کابین قرار دارد. این جرثقیل ها دارای یک بوم تلسکوپی میباشند که روی همان کامیون یا حامل نیز نصب شده و از آن نیرو می‌گیرد. به همین دلیل به تاور کرین تلسکوپی یا موبایل کرین نیز معروفند. این ماشین آلات خودران هستند و قادرند مسافتی را تا مکانهای مختلف ساخت و ساز طی کنند، بسته به این که پروژه چیست باید بررسی کرد که کدام تاور کرین سیار یا موبایل کرین را در کجا نیاز دارید.

ب – 3 : تاور کرین شناور

نوع دیگر تاور کرین های متحرک تاور کرین های شناور در آب مانند خلیج ‌ها و اقیانوس ‌ها میباشد. کاربرد تاور کرین شناور جهت ساخت ‌و ساز معادن نفتی و یا بیرون آوردن کشتی‌ های غرق ‌شده می‌باشد.

ج – تاور کرین بالارونده

تاور کرین بالارونده نوع خاصی از تاور کرین است که می‌تواند همراه با پروژه ساختمان‌سازی افزایش ارتفاع داشته و اصطلاحا بالا رود. این نوع تاور کرین معمولاً جهت ساخت سازه‌های بلند مانند آسمان‌خراش‌ها استفاده می‌شود. تاور کرین بالارونده می‌تواند ظرفیت باربری بالایی داشته و اجسام سنگینی را تا ارتفاع زیادی جابجا کند.

نتیجه گیری

برای درک این موضوع که تفاوت میان انواع تاور کرین ذکر شده در بالا چیست؟ بهترین تاور کرین کدام است؟ و کدامیک مناسب پروژه شماست؟ بهتر است اشاره کنیم که یکی از این مهمترین پاسخها به این پرسش بهره‌وری است. شما باید نسبت به پروژه کاری خود بتوانید بیشترین بهره‌وری را از تاور کرین خریداری شده داشته باشید.

هر نوع تاور کرین بسته به نیازهای خاص پروژه ساختمانی مزایا و کاربردهای خاص خود را دارد. در انتخاب نوع مناسب تاور کرین برای یک پروژه، توجه به عواملی مانند ظرفیت بالابری، ارتفاع، دستیابی و قدرت مانور بسیار مهم است.

مثلا درنظر بگیرید تاور کرین های متحرک معمولاً برای راه‌اندازی به کار یا زمان زیادی احتیاج ندارند و به راحتی میتوان آنها را از یک شرکت معتبر اجاره یا خریداری کرد و آنها را به محل ساخت و ساز مورد نیاز منتقل کرد. اما در عین حال قادر به جابجایی میزان کمتری از بار موردنیاز بوده و محدودیت هایی جهت دسترسی به مکانهای خاص دارند.

از طرفی تاور کرین ثابت باید در محل ساخته شود که به کار و زمان بیشتری نیاز داشته و در نتیجه هزینه‌های بیشتری را نیز می‌طلبد. این جرثقیل ها قابل جابجایی نیستند و پس از نصب، لازم است تا مدت زمان پروژه یا کار در محل نصب شده ثابت بمانند. اما آنها برای مناطق با تراکم بالا که نیاز به بلند کردن بارها در ارتفاع زیاد دارند؛ ایده آل هستند.

خرید تاور کرین یک تصمیم مهم است که باید با دقت و توجه انجام شود. شرکت مهندسی فنی تاور کرین سپهر کرین با کادری متخصص و دوره دیده آماده است تا بهترین تاور کرین متناسب با نیاز شما را در اختیارتان قرار دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت انواع تاور کرین با کارشناسان ما تماس بگیرید.

امتیاز دهید
تماس با مشاوران و استعلام قیمت